Zeise, zeise, zeise

door buikberg

Gisteren kwamen ik (en mijn bevallige assistente) iemand tegen die vol overtuiging over de ‘bosmaaier-unplugged’ (aka zeis) vertelde. Geinteresseerd als wij zijn in high-tech speelgoed bleven we aandachtig luisteren, zelfs al was het de tweede keer in enkele weken tijd dat we deze persoon ontmoetten.

We hoorden een betoog voor het gebruik van ongehard stalen bladen (veel lichter), houten stelen, en ‘licht werk’. We zagen het ‘haren‘ van een blad, en een demonstratie van het maaien, en lieten onze naam achter voor een mogelijkse workshop.”t is gelik terug naar de middeleeuwen” mompelde iemand die ons de rug toekeerde.

Zodus zit den dezen weeral te twijfelen over het volgen van de workshop, en de aankoop van nog een stuk alaam (zeis + wetsteen + hamertje + aambeeldje …). Daarom consulteer ik even de kenners:

– wat hebben jullie: een gehard stalen blad dat je gewoon slijpt, of zo’n hamertje-tik ? Waar ik eerst zeer ongelovig stond te kijken naar het zachte staal, zie ik er nu meer en meer de ongelofelijke voordelen van in.

– is het de moeite om een dag workshop (80 euro :o( ) te volgen om het speelgoedje onder de knie te krijgen ?

– wat doe je met het gemaaide gras ? drogen voor hooi ? iemand al zo zot geweest om grotere oppervlakken (grootte-orde dagwand) met de hand te doen ? Ik zou het vooral gebruiken om kleinere en moeilijk bereikbare plekjes regelmatiger te doen denk ik (distels in de boomgaard, onder struiken, hoekjes, …)

En tenslotte om mevrouw Buikberg gerust te stellen: ik hoef helemaal geen nieuw gereedschap kopen hoor, want goed verstopt in de bakoven hebben we dit nog samen met het huis gekocht (rust never sleeps):

